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Veröffentlicht

Farmers' and citizens' criticism towards the German food retail sector - insight into the results of a future workshop

Zugehörigkeit
Thünen Institute for Market Analysis, Braunschweig, Germany
Faletar, Ivica; Erler, Mirka;
Zugehörigkeit
Department of Agriculture, University of Applied Sciences, Südwestfalen, Soest, Germany
Berkes, Jessica;
Zugehörigkeit
Department of Agriculture, University of Applied Sciences, Südwestfalen, Soest, Germany
Ollier, Carla;
Zugehörigkeit
Department of Agriculture, University of Applied Sciences, Südwestfalen, Soest, Germany
Mergenthaler, Marcus; Christoph-Schulz, Inken

The German food retail sector is an important actor in the food value chain. So far, its role is viewed as problematic by farmers and citizens. Therefore, this study was conducted to get a deeper insight into the criticisms towards the food retail sector. A total of 24 guided discussions were conducted virtually with each session composed of two participants, one citizen and one farmer. Gathered data was analysed applying content analysis. Four major areas of criticism of the food retail sector were revealed: profit distribution, pricing, standards and marketing strategies. Farmers were most critical towards pricing policies while citizens were much concerned about marketing strategies, especially towards insufficient information on products. The research results indicate that participants feel powerless towards the food retail sector.

Der deutsche Lebensmitteleinzelhandel ist ein wichtiger Akteur in der Lebensmittelwertschöpfungskette. Bisher wird seine Rolle dabei von LandwirtInnen und BürgerInnen als problematisch eingeschätzt. Die vorliegende Studie wurde durchgeführt, um Erkenntnisse über die Kritikpunkte deutscher LandwirtInnen und BürgerInnen gegenüber dem Lebensmitteleinzelhandel zu vertiefen. Dazu wurden insgesamt 24 leitfadengestützte virtuelle Diskussionen durchgeführt, wobei jede Sitzung aus zwei TeilnehmerInnen, einem/einer BürgerIn und einem/einer LandwirtIn bestand. Die Daten wurden mittels Inhaltsanalyse ausgewertet. Dabei wurden vier Themenfelder bezüglich der Kritik am Lebensmitteleinzelhandel aufgedeckt: Gewinnverteilung, Preisbildung, Standards und Vermarktungsstrategien. Die LandwirtInnen kritisierten am meisten die Preisbildung und die BürgerInnen waren sehr besorgt über Vermarktungsstrategien besonders die unzureichenden Produktinformationen. Die Forschungsergebnisse zeigen, dass sich beide Akteursgruppen gegenüber dem Lebensmitteleinzelhandel machtlos fühlen.

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