Sollen Säuglingsnahrungen sowohl Docosahexaensäure als auch Arachidonsäure enthalten? : Stellungnahme der Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ e. V.)

Zugehörigkeit
Klinik für Neonatologie, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
Bührer, Christoph;
GND
1102937231
Zugehörigkeit
Max-Rubner-Institut, Institut für Kinderernährung, Karlsruhe, Germany
Ensenauer, Regina;
Zugehörigkeit
Evangelisches Waldkrankenhaus, Berlin-Spandau, Germany
Jochum, Frank;
Zugehörigkeit
Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Klinikum Dortmund, Dortmund, Germany
Kalhoff, Hermann;
Zugehörigkeit
Pädiatrisches Forschungszentrum, Klinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Dept. für Frauen- und Kindermedizin, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Germany
Körner, Antje;
Zugehörigkeit
Dr. von Haunersches Kinderspital, Klinikum der Universität München, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Germany
Koletzko, Berthold;
Zugehörigkeit
Praxis für Kinder- und Jugendmedizin, Arnsberg, Germany
Lawrenz, Burkhard;
Zugehörigkeit
Kinderklinik, Heliosklinikum Pforzheim, Pforzheim, Germany
Mihatsch, Walter;
Zugehörigkeit
Zentrum für Kinderheilkunde und Jugendmedizin, Justus-Liebig-Universität, Gießen, Germany
Rudloff, Silvia;
Zugehörigkeit
Zentrum für Kinderheilkunde und Jugendmedizin, Justus-Liebig-Universität, Gießen, Germany
Zimmer, Klaus-Peter

The new guidelines of the European Commission on infant and follow-on formulae stipulate that from February 2020 onwards all such products sold in the European Union must contain a high amount of 20–50 mg/100 kcal of the omega 3-fatty acid docosahexaenoic acid (DHA, ≈0.5–1% of fatty acids), while there is no requirement to include arachidonic acid (ARA, omega 6-fatty acids). This novel compositional concept for infant formulae has raised controversy and concerns because there is no accountable evidence for its suitability and safety. In accordance with the European Academy of Paediatrics, the Committee on Nutrition of the German Society for Pediatrics and Adolescent Medicine recommends the use of infant and follow-on formulae that contain at least the same amount of ARA along with DHA, as long as no convincing data on the suitability and safety of alternative concepts are available based on adequately designed and powered clinical trials.

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