Artikel Open-Access
referiert
Veröffentlicht

Multiblend JET A-1 in Practice : Results of an R&D Project on Synthetic Paraffinic Kerosenes

Zugehörigkeit
DBFZ Deutsches Biomasseforschungszentrum gemeinnützige GmbH, Torgauer Strasse 116, Leipzig, Germany
Müller-Langer, Franziska;
Zugehörigkeit
DBFZ Deutsches Biomasseforschungszentrum gemeinnützige GmbH, Torgauer Strasse 116, Leipzig, Germany
Dögnitz, Niels;
Zugehörigkeit
Bundeswehr Research Institute for Materials, Fuels and Lubricants, Institutsweg 1, Erding, Germany
Marquardt, Christian;
Zugehörigkeit
Centre of Competence, Climate, Environment and Noise Protection in Aviation, Bessie-Coleman-Strasse 7, Frankfurt, Germany
Zschocke, Alexander;
Zugehörigkeit
German Aerospace Center (DLR), Institute of Combustion Technology, Pfaffenwaldring 38–40, Stuttgart, Germany
Schripp, Tobias;
Zugehörigkeit
DBFZ Deutsches Biomasseforschungszentrum gemeinnützige GmbH, Torgauer Strasse 116, Leipzig, Germany
Oehmichen, Katja;
Zugehörigkeit
DBFZ Deutsches Biomasseforschungszentrum gemeinnützige GmbH, Torgauer Strasse 116, Leipzig, Germany
Majer, Stefan;
Zugehörigkeit
Hamburg University of Technology (TUHH), Institute of Environmental Technology and Energy Economics (IUE), Eissendorfer Strasse 40, Hamburg, Germany
Bullerdiek, Nils;
Zugehörigkeit
Meo Carbon Solutions GmbH, Hohenzollernring 72, Cologne, Germany
Halling, Ann-Marlen;
Zugehörigkeit
aireg – Aviation Initiative for Renewable Energy in Germany e.V., Bundesratufer 10, Berlin, Germany
Posselt, Dietmar;
Zugehörigkeit
TU Bergakademie Freiberg (TUBAF), Institute of Energy Process Engineering and Chemical Engineering, Fuchsmühlenweg 9, Freiberg, Germany
Kuchling, Thomas;
Zugehörigkeit
Adeptus Green Management GmbH, Lerchennest 24, Buchholz in der Nordheide, Germany
Buse, Joachim

The research and demonstration project, DEMO-SPK, a model project under the German Mobility and Fuel Strategy (MFS), investigated the use of renewable kerosene at the Leipzig/Halle airport. Its primary goal was to examine and verify the behavior of blends consisting of several types of renewable kerosene and fossil JET A-1, under the realistic supply conditions of a major airport. The project demonstrated that the supply chain for multiblend JET A-1 was technically feasible and that the fuel could be used without requiring any changes in the normal operating procedures. The project also confirmed that the use of multiblend JET A-1 resulted in a 30–60% reduction in particulate emissions for ground operations and a reduction in CO₂ equivalents, compared with pure fossil JET A-1.

Zitieren

Zitierform:
Zitierform konnte nicht geladen werden.

Zugriffsstatistik

Gesamt:
Volltextzugriffe:
Metadatenansicht:
12 Monate:
Volltextzugriffe:
Metadatenansicht:

Rechte

Nutzung und Vervielfältigung: